Tips Kewangan Untuk Para Graduan

Image result for graduate

1. Berhenti berharap

Bila anda baru bekerja, usah berharap anda akan dapat menaiki kereta mewah, rumah mewah, makan di restoran mewah dan membeli barang atau pakaian berjenama mewah. Simpan wang anda untuk kecemasan, kehendak ditangguhkan dahulu.

2. Objektif kewangan yang jelas

Untuk mencapai kebebasan kewangan, anda harus belajar dari mereka yang benar-benar mempraktikkan ilmu kewangan, bukan sekadar cakap sahaja. Contohnya, anda harus belajar ilmu rumah sewa dari mereka yang memiliki rumah sewa.

3. Kumpul pengalaman

Anda masih muda, cari pengalaman kerja yang boleh memandaikan anda. Ilmu yang anda harus pelajari bukan sekadar wang sahaja, tetapi perniagaan, pelaburan dan pengurusan.

4. Kerja di syarikat yang baru bermula

Biasanya syarikat seperti ini baru sahaja ditubuhkan. Lihat bagaimana pengurusan pentadbiran dilakukan. Kemudian bergeraklah perlahan-lahan bekerja di syarikat yang lebih besar. Dari situ anda boleh merancang bagaimana untuk menguruskan syarikat sendiri.

5. Simpan aset

Aset adalah sesuatu yang boleh memberikan aliran tunai yang positif. Jika anda memiliki rumah sewa tetapi tidak mendatangkan lebihan tunai, maka ia bukanlah aset lagi. Wang anda berkurangan kerana menanggung sebuah liabiliti.

6. Elakkan berhutang

Anda sudah ada hutang belajar seperti PTPTN. Usah meminjam wang untuk memulakan bisnes. Guna apa yang ada dalam diri anda. Hutang bisnes hanyalah untuk membesarkan perniagaan. Bila anda membeli rumah, pastikan hutang yang dibuat mampu dilunaskan setiap bulan.

7. Uruskan masa dengan baik

Anda ada 24 jam sehari. Penuhi waktu tersebut supaya masa yang ada tak dibazirkan dan diisi dengan perkara-perkara yang bermanfaat. Selepas balik kerja, isi masa anda untuk belajar cara-cara menambah pendapatan dan menggandakan simpanan anda. Ambil inisiatif untuk hadir ke seminar atau bengkel yang boleh membantu anda menjana dan menguruskan pendapatan.

Comments