Bagaimana untuk Simpan Setiap Jenis Sisa Makanan


1) Roti
Image result for bread
  • Menyimpan roti di dalam kotak roti supaya ia sentiasa segar. Mempanjangkan jangka hayatnya sehingga enam bulan di dalam penyejuk beku, menyimpannya dalam beg selamat beku atau membungkus roti dengan ketat dalam aluminium foil.
2) Kek
Image result for cake

Simpan kek di bawah penjaga kek untuk mengekalkan kerja frosting, atau tekan sekeping bungkus plastik ke bahagian tepi.  Kek yang dibekukan akan kehilangan kualiti dan rasa selepas kira-kira dua hari.

3) Cheese

Image result for cheese

Bila-bila masa anda membuka pakej keju baru, sebaiknya buang plastik asli dan simpannya dalam bekas baru.

4) Ayam

Image result for chicken meat

Teruskan dan dapatkan ayam goreng tambahan di kedai. Sisa makanan yang baik selama tiga hingga empat hari di dalam peti sejuk, dan mereka boleh digunakan dalam lebih dari 100 resipi ayam! Lebih mudah untuk menarik daging dari tulang apabila ia panas, sehingga dicincang ayam dan menyimpan daging dalam bekas kedap udara. Jangan lupa untuk menyelamatkan bangkai; melemparkannya ke dalam beg selamat beku dan buat sekumpulan stok apabila anda mempunyai minit ganti.

5) Makanan laut yang dimasak
Image result for cooked seafood

Makanan laut akan kehilangan kualiti dengan cepat, jadi kami tidak mengesyorkan memasak lebih banyak daripada yang anda perlukan. Sekiranya anda mempunyai sisa, biarkan ia sejuk sebelum membungkusnya dengan ketat dalam bungkus plastik. Mereka dimakan dengan baik pada hari berikutnya, tetapi boleh berlangsung tiga hingga empat hari di dalam peti sejuk.

6)Telur Rebus

Image result for hard boiled eggs

Cara terbaik untuk menyimpan telur rebus adalah dalam cangkerang mereka. Untuk mengelakkan mereka daripada menyerap bau dari peti sejuk, simpannya dalam beg plastik atau bekas kedap udara. Sekiranya anda telah mengupasnya, pop di dalam semangkuk air sejuk dan ubah air setiap hari. Sama ada, mereka akan bertahan seminggu dalam peti sejuk. Berhati-hatilah, walaupun-telur adalah satu makanan sisa yang dapat membuat anda sakit.

7)Mashed potatoes
Image result for mashed potatoes


Mashed potatoes anda mungkin tidak terasa hebat sebagai hidangan sampingan pada keesokan harinya, tetapi jangan membuangnya! Letakkan mereka di dalam bekas penyimpanan kedap udara kegemaran anda dan simpannya di dalam peti sejuk, di mana mereka akan bertahan selama tiga hingga empat hari.

8)Pasta
Image result for pasta

Sekiranya mungkin, sebaiknya menyimpan pasta secara berasingan daripada sos. Jika tidak, kanji akan menyerap lebihan cecair di dalam peti sejuk, merapikan biji-bijian dan menjadikannya basah. Sekiranya anda benar-benar ingin menjadikan sisa-sisa makanan itu sebagai makanan asli, makan dalam masa tiga hari dan panaskan mi dengan menjatuhkannya ke dalam air mendidih selama beberapa saat.

9) Rice
Image result for rice

Nasi adalah salah satu daripada sisa yang perlu dirawat dengan teliti. Pastikan untuk menyejukkannya secepat mungkin kerana bersifat lembab; nasi suhu bilik boleh mula membiak bakteria hanya dalam masa dua jam. Betul didinginkan dan disimpan dalam bekas kedap udara, beras akan berlangsung sekitar tiga hingga empat hari dalam peti sejuk.

10) Pizza
Image result for pizza

Apabila ia datang untuk menyimpan pizza, anda mempunyai beberapa pilihan. Jika saya tahu saya memanas semula pizza di dalam ketuhar, saya akan membungkus setiap kepingan ketat dalam kerajang aluminium. Jika tidak, saya akan memotong kepingan-kepingan saucy atau topping berat antara kepingan kertas dan membungkus seluruh bungkusan plastik. Jika pizza ringan pada topping, langkau perkamen dan tumpukan mereka secara langsung di atas satu sama lain dalam beg kedap udara. Piza itu baik selama tiga hingga empat hari, tetapi biasanya semuanya akan keesokan harinya!


Comments

  1. I am FRED and i want quickly recommend DR NCUBE for a Job well done by
    curing me from the genital herpes disease that have be giving me sleepless night. if you want to contact him, Simply do that via email drncube03@gmail.com or
    call/whatsapp +2348155227532
    he also have #herbs for
    #hiv/aids
    #cancerdisease
    #fibroid
    #diabetes



















    I am FRED and i want quickly recommend DR NCUBE for a Job well done by
    curing me from the genital herpes disease that have be giving me sleepless night. if you want to contact him, Simply do that via email drncube03@gmail.com or
    call/whatsapp +2348155227532
    he also have #herbs for
    #hiv/aids
    #cancerdisease
    #fibroid
    #diabetes

    ReplyDelete

Post a Comment